Tersebutlah
satu kisah bahawa sewaktu Nabi Musa as telah sampai di negeri Mesir setelah
kembali dari negeri isteri baginda di Madyan, maka baginda telah menyampaikan
risalah kerasulannya dan ajaran-ajaran agama yang telah diterima dari tuhannya
sewaktu menyendiri di bukit tursina (sinai) di lembah thuwaa dengan ayat-ayat
dalam kitab Taurat.
Dimulainya
seruan ini kepada kaumnya bani Israil di samping menghadapi firaun dengan
kaumnya yang memerintah Mesir waktu itu. yang menjadi pokok ajaran Nabi Musa
sama saja dengan asas ajaran segala Nabi Muhammad S.A.W dan rasul sebelum dan
sesudahnya, iaitu:
"sembahlah
Allah dan jangan kamu mempersekutukannya dengan sesuatu pun"
Akhirnya
sampailah seruan dan ajaran Nabi Musa ini ke satu negeri kecil yang jaun terpencil
di Huli sungai Nil. nama negeri itu Qiryah.
Adapun
penduduk di negeri ini antara seribu ke tiga ribu orang yang kebanyakannya
terdiri dari suku-suku Bani Israil. di antara orang-orang beriman yang tinggal
di sana termasuklah seorang pemuda yang bernama Abdullah Syarafi. Pemuda
tersebut tidak berasa berpuas hati sekadar beriman begitu saja kepada Allah
SWT, malahan timbul keinginan dalam dirinya untuk mengetahui nyata siapakah
sebenarnya Allah, tuhan yang akan di sembahnya nanti.
perasaan
ini menganggu benaknya siang dan malam. akhirnya beliu membuat satu keputusan.
iaitu dia akan pergi ke Mesir untuk menemui Nabi Musa AS dapat bertanya halnya
itu kepada Nabi Musa AS.
Qiryah
ialah satu negeri yanag jauh. perjalannya ke Mesir memakan masa berhari-hari
dengan menemui pelbagai kesukaran mendaki bukit-bukau, merentasi hutan rimba
yang tebal yang penuh dengan binatang buas, melintas pula padang pasir yang
tandus dan kering kontang. semua itu sudah terbayang di kotak fikiran Abdullah
Syarafi.
Tetapi
adakah itu semua itu menghalang untuknya menemui Nabi Musa as..sama sekali
tidak. beliau terus siap-siap dan pada saat dan hari yang dikirannya baik, mula
lah beliau mengatur langkah seorang diri.
Sesudah
menempuh beberapa hari perjalanan, kini hutan rimba menenti di hadapannya.
Hutan rimba itu merupakan satu pandangan yang mengerikan. Sunyi dari suara
manusia. Beliau terus melangkah semakin jauh ke tengah hutan rimba.
Tiba-tiba,
beliau dikejutkan oleh satu pemandangan yang menekutkan sekaligus amat menyedihkan.
Apa yang ditemuinya ialah sekujur tubuh manusia yang sudah dianiaya. Tubuh yang
hanya tinggal badan dan kepala itu terlantar dibawah satu pohon. Kedua-dua kaki
dan tangannya telah dipotong. Dia tidak dapat bergerak lagi kemana walaupun
sekadar untuk mengiring ke kiri atau ke kanan.
Kaki dan
tangannya yang sudah terpisah itu telah hampir reput da penuh dikerumuni ulat,
lalat, dan macam-macam binatang kecil yang memakan bangkai. Demikianlah
keadaannya sehingga tiada apa lagi yang dinanti melainkan maut sahaja.
Pemandangan itu amat mengharukan perasaan Abdullah Syarafi.
Namun!
satu perkara sangat mengejutkan beliau. Dilihatnya beratus-ratus ekor semut
bergotong-royong mengusung dengan susah payahnya akan buah-buahan hutan. Dengan
perlahan-lahan buah hutan itu dibawa hingga ke mulut insan yang malang itu.
Lalu dapatlah dia makan dan menyambung sisa-sisa nyawa yang masih ada.
Kepada
Abdullah Syarafi diceritakan kisah dirinya hinggalah beliau jadi begitu
sengsara. Katanya semua itu berpunca dari sekumpulan penyamun yang telah
merampas harta bendanya. Kemudian diceraikan pula kaki tangannya dan
ditinggalkan di dalam hutan itu sejak lima hari yang lalu.
Hanya
Allah Swt saja yang tahu betapa besarnya kesengsaraan yang ditanggungnya.
Tetapi rupanya, ajal belum ditakdirkan untuknya lalu digerak tuhan akan ratusan
semut-semut untuk Membawa Pelbagai Buahan Hutan Sebagai Rezekinya.
itulah
makanannya sejak terlantar tidak berkaki dan tidak bertangan.
Abdullah
Syarafi menceritakan hal ehwal dirinya dantujuannya untuk ke Mesir. setelah
habis diceritakan lalu orang itu berkata:
"kalau
begitu, tolonglah tanyakan kepada Nabi Musa, sesudah sampai begini rupa
kekejaman orang terhadap diriku, maka adaakah aku akan masuk syurga dengan
menanggungnya?"
"baiklah,"
balas Abdullah Syarafi dengan perasaan yanga hancur lulur, lalu dia pun meminta
izin untuk menyambung perjalanannya.
beliau
pun meneruskan perjalanannya yang masih jauh itu.
beberapa
hari kemudian, beliau terserempak dengan kumpulan penyamun yang telah menzalimi
lelaki malang yang ditemuinya sebelum itu.
rupanya
Abdullah telah memasuki kawasan 'sarang' penyamun. Didapatinya mereka amat
garang, bengis dan tidak ada sifat belas kasian di wajah mereka. sembilan orang
semuanya.
mulanya
mereka hendak merampas barang-barang yang ada pada Abdullah,tetapi bila mereka
tidah menemui sesuatu pun yang berharga, lalu mereka bercadang untuk
membunuhnya.
berkata
Abdullah "jikalau kematianku ada guna dan maanfaatnya kepada tuan-tuan
semua,maka bunuhlah hamba."
tenang
saja Abdullah menuturkan kata-katanya.tidak ada rasa takut sedikit pun kerana
beliau yakin bahawa Allah yang sudah dipercayainya diimaninya itu tidak akan
membiarkan hal itu berlaku jika ianya memang tidak ditakdirkan keatasnya.
"tetapi",
sambung Abdullah lagi. "menurut fikiranku tiada gunanya sama sekali
tindakan tuan-tuan. bahkan hanya akan mendatangkan kesusahan an jadi beban pula
kepada tuan-tuan. kerana jika aku tuan-tuan bunuh, terpaksa pula mayat aku
ditanam. bermakna tuan-tuan terpaksa menggali tanah. alangkah banyaknya kerja
tuan-tuan hanya untuk menguruskan sekujur mayatku."
Abdullah Syarafi memerhatikan riak diwajah
mereka. kata-katanya memberi kesan terus ke hati mereka.
"atau,
jika tuan-tuan ingin membuang mayatku dari sini, tentulah terpaksa pula
mengheret mayatku sekian jauh. jikalau tidak, maka akan terganggulah tempat
tuan-tuan ini oleh sebab busuknya bau mayatku nanti. maka jelaslah, jika
tuan-tuan tetap membunuhku, hanya akan menyusahkan diri tuan-tuan juga.
sedangkan
manusia diberi akal oleh tuhan. supaya dapat dengannya dapat kita menimbang
buruk baiknya sesuatu yang akan dikerjakan. adakah ia memberi faedah atau
sebaliknya..
demikianlah
Abdullah Syarafi terus berbicara hingga mulalah dia menceritakan hal ehwal
dirinya dan tujuan dia menempuh perjalanan yang penuh bahaya itu. selanjutnya
berkata Abdullah,"tuan-tuan, selama mana pun manusia hidup, akhirnya akan
mati juga.
dan kelak sesudah mati, tiap-tiap manusia akan
menghadapi pengadailan tuhan. menerima hukuman atas segala kejahatan yang telah
dilakukannya. jadi, bertaubatlah tuan-tuan dan berhentilah dari kejahatan ini
sementara pintu dan jalan untuk taubat masih terbuka."
demikianlah
Abdullah mengakhiri nasihatnya. dengan kehendak Allah jualah, maka segala tutur
kata dan nasihat Abdullah Syarafi yang bersungguh-sungguh dan penuh ikhlas itu
rupanya menyelinap masuk ke dalam hatii mereka langsung meresap masuk ke dalam
perasaan keinsafan.
lantas
berbicara seorang dari mereka. "bagaimanakah kami akan bertaubat sedangkan
dosa-dosa kami sudah terlalu amat banyak. sudah sekian banyak harta benda
manusia yang kami rampas, kami samun. belum lagi dihitung penganiayaan yang telah
akmi lakukan terhadap mereka. adapun nyawa manusia sahaja, sudah sembilan puluh
sembilan yang terbang melayang.
tetapi,
meskipun demikian, memang kami telah mempunyai rasa takut terhadap azab-azab
Allah di akhirat kelak. oleh kerana tuan hamba akan pergi bertemu Nabi Musa,
maka tolonglah tanyakan keadaan kami ini. adakah Allah akan menerima taubat
kami ini..??"
"baiklah,akan
hamba tanyakan kepada Nabi Musa", jawab Abdullah Syarafi dan dia pun
meneruskan perjalanannya.
selanjutnya,
tinggal satu pertiga saja lagi perjalanannya, Abdullah Syarafi sedang melewati
padang pasir tandus pula. terdapat bukit-bukit berbatu-batan di beberapa
tempat.
tiba-tiba,
beliau terserempak dengan seorang perempuan yang tinggal dalam sebuah gua batu.
perempuan setengah umur itu didapatinya tinggal di situ seorang diri.
wanita
separuh umur itu sedang tekun beribadah ketika Abdullah Syarafi terpegun
melihatnya dengan rasa kagum.
takala
dia sudah selesai dari solatnya dan mendapati ada seorang pemuda tercegat di
pintu guanya maka terkejutlah dia seraya membentak, " siapa kamu? apa yan
kamu mahu? adakah kamu hendak menganggu ibadahku di sini?" "tidak!
sama sekali tidak bahkan hamba tidak tahu menahu adanya tuan hamba di
sini". jawab Abdullah dengan tenang saja. dan tidak langsung terlintas
dalam benaknya berlaku jahat.
"tapi
hamba amat hairan. sebab melihat keadaan tuan hamba yang sendirian di sini.
Jauh dari manusia dan tekun pula beribadah. tidakkah tuan hamba berasa takut
tinggal seorang diri di sini? bahkan hamba pada mulanya menyangka tuan hamba
ini entahkah jin atau peri yang menghuni tempat ini. Bolehkah tuan hamba
menceritakan mengapa tuan hamba berada di sini?”
“tuan
hamba pula dari mana dan apa tujuan?” tanay perepuan itu pula.
Lalu
untuk kali ketiganya, Abdullah Syarafi pun menceritakan hal ehwal dirinya dari
mula dia beriman dengan risalah yang disampaikan oleh Nabi Musa as hinggalah
dia menempuh perjalanan yang serba sukar, bahaya dan meletihkan itu.
Setelah
itu perempuan itu pula menceritakan hal ehwal dirinya. Maka fahamlah Abdullah
bahawa perempuan itu berada di situ kerana mahu mengasingkan dirinya dari
manusia untuk melakukan ibadahnya dengan tekun.
Tidak
diganggu oleh sesiapa. Dia juga berasal dari Mesir. Sudah bersuami dan punya
beberapa orang anak.
Tetapi
lantaran berasa khuatir, semua itu aka menghalangiya untuk beribadah kepada
tuhannya, maka dia pun ber’uzlah’ ke tempat sunyi itu.
“hamba
senang berada di sini.” Tambah wanita itu lagi, “ayik beribadat. Siang
berpuasa. Malam beramal. Hidup hamba kini semata-mata untuk tuhan dan hamba
tidak lagi rasa khuatir akan terganggu oleh urusan rumah tangga, oleh kerana
tuan hamba akan pergi bertemu Nabi Musa, tolonglah tanyakan kepada baginda,
adakah tuhan menerima seklian ibadat dan amal hamba ini dan memasukkan hamba ke
dalam syurga-Nya lantaran demikaian banyaknya amalan hamba ini.” “baiklah, akan
hamba tanyakan.”
Lalu
Abdullah Syarafi pun mohon izin dan dia pun berlalu dari situ, tidak lama
kemudian, sampailah dia di mesir dan setelah dapat berjumpa denagan Nabi Musa
maka segeralah dia menyatakan maksud kedatangannya yang hendak mencari tuhan,
supaya yakin benar tuhan yang akan disembahnya itu.
Sebelum dia menutup kisah dirinya, sempat dia
menyampaikan pertanyaan-pertanyaan yang dipesankan oleh mereka yang ditemuinya
semasa dalam perjalanan.
Jawab
Nabi Musa as:
“wahai
Abdullah Syarafi! Engkau fikirkanlah dan renungkanlah akan sifat-sifat dan
makhluk bekas kekuasaan Allah itu. Jangan sekali-kali engkau memikirkan
zat-Nya. Kerana engkau tidak akan sama sekali dapat memikirkannya walau
bagaimana sekali susah payahnya engkau.
Tetapi
sentiasalah engkau akan menemui bukti kewujudan Allah itu pada semua bekas
kekuasaanNya yakni kejadianNya. Lihatlah alam yang terbentang luas ini.
Termasuk juga kejadianmu sendiri, adalah menjadi saksi dan bukti bahawa adanya
tuhan. Dari mana engkau dan semua makhluk yang ada telah datang dan kemanakah
nanti akan pergi?”
Wahai
Abdullah Syarafi, jangan engkau hendak menemui wujudnya zat tuhan itu yang
memang sudah sengaja dighaibkan oleh-Nya kepada kita semua sekarang ini. Entah
mungkin nanti dizahirkan-Nya di akhirat, kalau memang hijab sudah diangkatNya.
Bahkan sesuatu yang ada dalam tubuhmu yang kamu sendiri pasti akan adanya dan
kamu dapati bekas-bekas dan kesan perbuatannya, itupun tidak dapat kamu
melihatnya. Yakni ruh kamu sendiri.
Maka
apatah lagi zat-Nya yang telah mengadakan segalanya itu!
Jikalau Allah
swt menzahirkan zat-Nya kepada kita ummat manusia sekarang ini.. maka apalah
gunanya lagi tugas kami sebagai rasul utusannya ini. Sedangkan kami ini
menyampaikan khabar-khabar ghaib yang wajib diimani dipercayai itu?
Maka
bukankah telah nyata bahawa ghaibnya Zat tuhan dijadikan suatu ujian bagi
keimanan seseorang hamba.”
Termenung.
Terpegun dan bungkamlah Abdullah Syarafi mendengar huraian yang sangat tepat
dari Nabi Musa as itu. Terus meresap ke dalam relung-relung kesedaran jiwanya
akan segala kebenaran yang dituturkan oleh Nabi Musa as itu.
Dan dia
mendengar lagi huraian-huraian selanjutnya bagi tiga persoalan yang dibawanya.
“adapun
kemudian dari itu, sehubungan dengan tiga jenis pertanyaan dari tiga golongan
yang telah engkau temui itu, beginilah keterangannya.
Adapun
yang ditimbulkan oleh ‘hakikat iman’ seseorang manusia itu, ialah adanya empat
macam sifat pada dirinya: dua yang wajib diingati dan dua yang wajib dilupakan.
Maka dua
yang wajib diingati ialah jasa-jasa orang terutamanya nikmat Allah terhdap
dirinya. Dan kedua, ialah kesalahan-kesalahan dan kejahatan-kejahatan dirinya
terhadap orang lain, terutamanya dosa-dosanya terhadap Allah.
Serta
dua yang wajib dilupakan, ialah jasa-jasa dan kebaikan dirinya kepada orange
lain, termasuklah amal-amal dan ibadatnya kepada Allah.
Serta
yang kedua, akan kesalahan-kesalahan dan kejahatan orang terhadap dirinya.
Dari
itu, wahai Abdullah Syarafi, adapun orang yang engkau temui menderita di dalam
rimba itu sengsara dengan sebab kekejaman-kekejaman dan aniaya orang ke atas
dirinya, maka ia telah mengingati-ingai barang yang wajb dilupakan. Dan
sebaliknya dia telah melupaka apa yang wajib diingati.
Diingati-ingati
kejahatan penyamun yang dialaminya, tetapi ia melupakan jasa-jasa semut yang
disuruh Allah untuk menghantarkan makanan ke mulutnya, maka dengan demikian itu
dia tidak mempunyai ‘hakikat iman’ dan dari itu tidaklah akan masuk syurga.
Begitu
pula tentang perempuan yang engkau temui mengasingkan diri ke tempat yang sunyi
itu. ketahuilah bahawa agama itu disyariatkan tuhan kepada ummat manusia, ialah
untuk membawaka ajaran dan petunjuk-petunjuk hukum bagi mereka, bagaimana
adanya peraturan hubungan dengan Allah dan hubungan antara manusia.
Nyatalah
dengan tindakkan mementingkan dirinya meninggalkan rumah tangga, suami dan
anak-anak serta masyarakatnya itu, suatu tindakan putus asa, yang engan
sendirinya dia telah merosakkan ajaran agamanya sendiri kerana ia telah
memutuskan hubungannya dengan manusia.
Padahal,
menanggung kesusahan keana perhubungan dengan manusia itu, baik berupa
hubungannya dalam melayani kepentingan suami sendiri, anak-anak atau
masyarakatnya, adalah yang demikian itu
termasuk ajaran-ajaran agama kepada nmanusia.
Dan lagi sebabnya tuhan mengharamkan
bunuh-membunuh dan peperangan terjadi, ialah kerana akibatnya memusnahkan isi
dunia, memutuskan keturunan. Sedangkan tujuan tuhan ialah supaya dunia ini
diramaikan dengan manusia.
Maka
kalau semua sajalah pendapat segala manusia dengan perempuan itu, yang lelaki
tidak hendak beristeri dan yang perempuan tidak pula hendak bersuami lagi, maka
tentulah dengan sendirinya, paling lama sesudah satu keturunan manusia, yang
akan datang ini, akan putuslah keturunan manusia, mereka akan musnahlah dari
permukaan bumi. Dari itu, samalah dosanya dengan membunuh orang ramai.
Lagi
pula yang dikihendaki oleh hakikat iman, ialah melupakan jasa-jasa diri,
termasuk amalan dan ibadat kepada tuhan. Maka sikap perempuan itu
menunjuk-nunjukkan ibadatnya, seakan-akan ia telah berasa cukup mengadap tuhan
dengan ibadatnya itu.
#Kisah yg benar mmeberi kesan pada pembaca, main point cerita di
atas ialah HAKIKAT IMAN, dua yg perlu diingat dan dua yg perlu dilupakan. (^_^)
suka ana bawa shbt2 lihat or tengok kisah ni dalam sudut yg lain,
cuba tengok perjalanan seorang hamba mencari tuhannya dalam kisah ni dengan
realiti kehidupan kita seharian..
dalam kisah ni,akhirnya hamba (abdullah syarafi) dapat tahu siapa
tuhan yg disembahnya..
begitu juga dlm kehidupan seseorang manusia, jika dy tahu siapa
tuhan yg disembahnya nescaya takut utk dy melakukan sebarang dosa atau maksiat,
terasa diri sentiasa di awasi, seluruh kehidupan akan merasa aman krn dy tahu
ada yg menjaganya..
dlm dirinya betol2 dapat merasakan kewujudan tuhannya..
w/pon xdpt digambarkan dgn mana2 pancaindera, hanya hati yg benar2
meletakkan Allah swt sebagai tuhannya akan merasainya.. SUBHANALLAH!!
kerana apa, terjadi begini?
kerana naluri manusia memang sgt2 perlukan tuhan (ALLAH SWT)...
[peringatan buat diri khususnya, dan jua buat shbt yg dikasihi..]
No comments:
Post a Comment