Monday, 26 August 2013

KISAH MENCARI TUHAN-Aqidah Muslim:Abu Ubaidah Al Damsyqi

Tersebutlah satu kisah bahawa sewaktu Nabi Musa as telah sampai di negeri Mesir setelah kembali dari negeri isteri baginda di Madyan, maka baginda telah menyampaikan risalah kerasulannya dan ajaran-ajaran agama yang telah diterima dari tuhannya sewaktu menyendiri di bukit tursina (sinai) di lembah thuwaa dengan ayat-ayat dalam kitab Taurat.

Dimulainya seruan ini kepada kaumnya bani Israil di samping menghadapi firaun dengan kaumnya yang memerintah Mesir waktu itu. yang menjadi pokok ajaran Nabi Musa sama saja dengan asas ajaran segala Nabi Muhammad S.A.W dan rasul sebelum dan sesudahnya, iaitu:

"sembahlah Allah dan jangan kamu mempersekutukannya dengan sesuatu pun"

Akhirnya sampailah seruan dan ajaran Nabi Musa ini ke satu negeri kecil yang jaun terpencil di Huli sungai Nil. nama negeri itu Qiryah.

Adapun penduduk di negeri ini antara seribu ke tiga ribu orang yang kebanyakannya terdiri dari suku-suku Bani Israil. di antara orang-orang beriman yang tinggal di sana termasuklah seorang pemuda yang bernama Abdullah Syarafi. Pemuda tersebut tidak berasa berpuas hati sekadar beriman begitu saja kepada Allah SWT, malahan timbul keinginan dalam dirinya untuk mengetahui nyata siapakah sebenarnya Allah, tuhan yang akan di sembahnya nanti.

perasaan ini menganggu benaknya siang dan malam. akhirnya beliu membuat satu keputusan. iaitu dia akan pergi ke Mesir untuk menemui Nabi Musa AS dapat bertanya halnya itu kepada Nabi Musa AS.

Qiryah ialah satu negeri yanag jauh. perjalannya ke Mesir memakan masa berhari-hari dengan menemui pelbagai kesukaran mendaki bukit-bukau, merentasi hutan rimba yang tebal yang penuh dengan binatang buas, melintas pula padang pasir yang tandus dan kering kontang. semua itu sudah terbayang di kotak fikiran Abdullah Syarafi.

Tetapi adakah itu semua itu menghalang untuknya menemui Nabi Musa as..sama sekali tidak. beliau terus siap-siap dan pada saat dan hari yang dikirannya baik, mula lah beliau mengatur langkah seorang diri.

Sesudah menempuh beberapa hari perjalanan, kini hutan rimba menenti di hadapannya. Hutan rimba itu merupakan satu pandangan yang mengerikan. Sunyi dari suara manusia. Beliau terus melangkah semakin jauh ke tengah hutan rimba.

Tiba-tiba, beliau dikejutkan oleh satu pemandangan yang menekutkan sekaligus amat menyedihkan. Apa yang ditemuinya ialah sekujur tubuh manusia yang sudah dianiaya. Tubuh yang hanya tinggal badan dan kepala itu terlantar dibawah satu pohon. Kedua-dua kaki dan tangannya telah dipotong. Dia tidak dapat bergerak lagi kemana walaupun sekadar untuk mengiring ke kiri atau ke kanan.

Kaki dan tangannya yang sudah terpisah itu telah hampir reput da penuh dikerumuni ulat, lalat, dan macam-macam binatang kecil yang memakan bangkai. Demikianlah keadaannya sehingga tiada apa lagi yang dinanti melainkan maut sahaja. Pemandangan itu amat mengharukan perasaan Abdullah Syarafi.

Namun! satu perkara sangat mengejutkan beliau. Dilihatnya beratus-ratus ekor semut bergotong-royong mengusung dengan susah payahnya akan buah-buahan hutan. Dengan perlahan-lahan buah hutan itu dibawa hingga ke mulut insan yang malang itu. Lalu dapatlah dia makan dan menyambung sisa-sisa nyawa yang masih ada.

Kepada Abdullah Syarafi diceritakan kisah dirinya hinggalah beliau jadi begitu sengsara. Katanya semua itu berpunca dari sekumpulan penyamun yang telah merampas harta bendanya. Kemudian diceraikan pula kaki tangannya dan ditinggalkan di dalam hutan itu sejak lima hari yang lalu.

Hanya Allah Swt saja yang tahu betapa besarnya kesengsaraan yang ditanggungnya. Tetapi rupanya, ajal belum ditakdirkan untuknya lalu digerak tuhan akan ratusan semut-semut untuk Membawa Pelbagai Buahan Hutan Sebagai Rezekinya.

itulah makanannya sejak terlantar tidak berkaki dan tidak bertangan.

Abdullah Syarafi menceritakan hal ehwal dirinya dantujuannya untuk ke Mesir. setelah habis diceritakan lalu orang itu berkata:

"kalau begitu, tolonglah tanyakan kepada Nabi Musa, sesudah sampai begini rupa kekejaman orang terhadap diriku, maka adaakah aku akan masuk syurga dengan menanggungnya?"

"baiklah," balas Abdullah Syarafi dengan perasaan yanga hancur lulur, lalu dia pun meminta izin untuk menyambung perjalanannya.

beliau pun meneruskan perjalanannya yang masih jauh itu.

beberapa hari kemudian, beliau terserempak dengan kumpulan penyamun yang telah menzalimi lelaki malang yang ditemuinya sebelum itu.

rupanya Abdullah telah memasuki kawasan 'sarang' penyamun. Didapatinya mereka amat garang, bengis dan tidak ada sifat belas kasian di wajah mereka. sembilan orang semuanya.

mulanya mereka hendak merampas barang-barang yang ada pada Abdullah,tetapi bila mereka tidah menemui sesuatu pun yang berharga, lalu mereka bercadang untuk membunuhnya.

berkata Abdullah "jikalau kematianku ada guna dan maanfaatnya kepada tuan-tuan semua,maka bunuhlah hamba."

tenang saja Abdullah menuturkan kata-katanya.tidak ada rasa takut sedikit pun kerana beliau yakin bahawa Allah yang sudah dipercayainya diimaninya itu tidak akan membiarkan hal itu berlaku jika ianya memang tidak ditakdirkan keatasnya.

"tetapi", sambung Abdullah lagi. "menurut fikiranku tiada gunanya sama sekali tindakan tuan-tuan. bahkan hanya akan mendatangkan kesusahan an jadi beban pula kepada tuan-tuan. kerana jika aku tuan-tuan bunuh, terpaksa pula mayat aku ditanam. bermakna tuan-tuan terpaksa menggali tanah. alangkah banyaknya kerja tuan-tuan hanya untuk menguruskan sekujur mayatku."

 Abdullah Syarafi memerhatikan riak diwajah mereka. kata-katanya memberi kesan terus ke hati mereka.

"atau, jika tuan-tuan ingin membuang mayatku dari sini, tentulah terpaksa pula mengheret mayatku sekian jauh. jikalau tidak, maka akan terganggulah tempat tuan-tuan ini oleh sebab busuknya bau mayatku nanti. maka jelaslah, jika tuan-tuan tetap membunuhku, hanya akan menyusahkan diri tuan-tuan juga.

sedangkan manusia diberi akal oleh tuhan. supaya dapat dengannya dapat kita menimbang buruk baiknya sesuatu yang akan dikerjakan. adakah ia memberi faedah atau sebaliknya..

demikianlah Abdullah Syarafi terus berbicara hingga mulalah dia menceritakan hal ehwal dirinya dan tujuan dia menempuh perjalanan yang penuh bahaya itu. selanjutnya berkata Abdullah,"tuan-tuan, selama mana pun manusia hidup, akhirnya akan mati juga.

 dan kelak sesudah mati, tiap-tiap manusia akan menghadapi pengadailan tuhan. menerima hukuman atas segala kejahatan yang telah dilakukannya. jadi, bertaubatlah tuan-tuan dan berhentilah dari kejahatan ini sementara pintu dan jalan untuk taubat masih terbuka."

demikianlah Abdullah mengakhiri nasihatnya. dengan kehendak Allah jualah, maka segala tutur kata dan nasihat Abdullah Syarafi yang bersungguh-sungguh dan penuh ikhlas itu rupanya menyelinap masuk ke dalam hatii mereka langsung meresap masuk ke dalam perasaan keinsafan.

lantas berbicara seorang dari mereka. "bagaimanakah kami akan bertaubat sedangkan dosa-dosa kami sudah terlalu amat banyak. sudah sekian banyak harta benda manusia yang kami rampas, kami samun. belum lagi dihitung penganiayaan yang telah akmi lakukan terhadap mereka. adapun nyawa manusia sahaja, sudah sembilan puluh sembilan yang terbang melayang.

tetapi, meskipun demikian, memang kami telah mempunyai rasa takut terhadap azab-azab Allah di akhirat kelak. oleh kerana tuan hamba akan pergi bertemu Nabi Musa, maka tolonglah tanyakan keadaan kami ini. adakah Allah akan menerima taubat kami ini..??"

"baiklah,akan hamba tanyakan kepada Nabi Musa", jawab Abdullah Syarafi dan dia pun meneruskan perjalanannya.

selanjutnya, tinggal satu pertiga saja lagi perjalanannya, Abdullah Syarafi sedang melewati padang pasir tandus pula. terdapat bukit-bukit berbatu-batan di beberapa tempat.

tiba-tiba, beliau terserempak dengan seorang perempuan yang tinggal dalam sebuah gua batu. perempuan setengah umur itu didapatinya tinggal di situ seorang diri.

wanita separuh umur itu sedang tekun beribadah ketika Abdullah Syarafi terpegun melihatnya dengan rasa kagum.

takala dia sudah selesai dari solatnya dan mendapati ada seorang pemuda tercegat di pintu guanya maka terkejutlah dia seraya membentak, " siapa kamu? apa yan kamu mahu? adakah kamu hendak menganggu ibadahku di sini?" "tidak! sama sekali tidak bahkan hamba tidak tahu menahu adanya tuan hamba di sini". jawab Abdullah dengan tenang saja. dan tidak langsung terlintas dalam benaknya berlaku jahat.

"tapi hamba amat hairan. sebab melihat keadaan tuan hamba yang sendirian di sini. Jauh dari manusia dan tekun pula beribadah. tidakkah tuan hamba berasa takut tinggal seorang diri di sini? bahkan hamba pada mulanya menyangka tuan hamba ini entahkah jin atau peri yang menghuni tempat ini. Bolehkah tuan hamba menceritakan mengapa tuan hamba berada di sini?”

“tuan hamba pula dari mana dan apa tujuan?” tanay perepuan itu pula.

Lalu untuk kali ketiganya, Abdullah Syarafi pun menceritakan hal ehwal dirinya dari mula dia beriman dengan risalah yang disampaikan oleh Nabi Musa as hinggalah dia menempuh perjalanan yang serba sukar, bahaya dan meletihkan itu.

Setelah itu perempuan itu pula menceritakan hal ehwal dirinya. Maka fahamlah Abdullah bahawa perempuan itu berada di situ kerana mahu mengasingkan dirinya dari manusia untuk melakukan ibadahnya dengan tekun.

Tidak diganggu oleh sesiapa. Dia juga berasal dari Mesir. Sudah bersuami dan punya beberapa orang anak.

Tetapi lantaran berasa khuatir, semua itu aka menghalangiya untuk beribadah kepada tuhannya, maka dia pun ber’uzlah’ ke tempat sunyi itu.

“hamba senang berada di sini.” Tambah wanita itu lagi, “ayik beribadat. Siang berpuasa. Malam beramal. Hidup hamba kini semata-mata untuk tuhan dan hamba tidak lagi rasa khuatir akan terganggu oleh urusan rumah tangga, oleh kerana tuan hamba akan pergi bertemu Nabi Musa, tolonglah tanyakan kepada baginda, adakah tuhan menerima seklian ibadat dan amal hamba ini dan memasukkan hamba ke dalam syurga-Nya lantaran demikaian banyaknya amalan hamba ini.” “baiklah, akan hamba tanyakan.”

Lalu Abdullah Syarafi pun mohon izin dan dia pun berlalu dari situ, tidak lama kemudian, sampailah dia di mesir dan setelah dapat berjumpa denagan Nabi Musa maka segeralah dia menyatakan maksud kedatangannya yang hendak mencari tuhan, supaya yakin benar tuhan yang akan disembahnya itu.

  Sebelum dia menutup kisah dirinya, sempat dia menyampaikan pertanyaan-pertanyaan yang dipesankan oleh mereka yang ditemuinya semasa dalam perjalanan.

Jawab Nabi Musa as:
“wahai Abdullah Syarafi! Engkau fikirkanlah dan renungkanlah akan sifat-sifat dan makhluk bekas kekuasaan Allah itu. Jangan sekali-kali engkau memikirkan zat-Nya. Kerana engkau tidak akan sama sekali dapat memikirkannya walau bagaimana sekali susah payahnya engkau.

Tetapi sentiasalah engkau akan menemui bukti kewujudan Allah itu pada semua bekas kekuasaanNya yakni kejadianNya. Lihatlah alam yang terbentang luas ini. Termasuk juga kejadianmu sendiri, adalah menjadi saksi dan bukti bahawa adanya tuhan. Dari mana engkau dan semua makhluk yang ada telah datang dan kemanakah nanti akan pergi?”

Wahai Abdullah Syarafi, jangan engkau hendak menemui wujudnya zat tuhan itu yang memang sudah sengaja dighaibkan oleh-Nya kepada kita semua sekarang ini. Entah mungkin nanti dizahirkan-Nya di akhirat, kalau memang hijab sudah diangkatNya. Bahkan sesuatu yang ada dalam tubuhmu yang kamu sendiri pasti akan adanya dan kamu dapati bekas-bekas dan kesan perbuatannya, itupun tidak dapat kamu melihatnya. Yakni ruh kamu sendiri.

Maka apatah lagi zat-Nya yang telah mengadakan segalanya itu!

Jikalau Allah swt menzahirkan zat-Nya kepada kita ummat manusia sekarang ini.. maka apalah gunanya lagi tugas kami sebagai rasul utusannya ini. Sedangkan kami ini menyampaikan khabar-khabar ghaib yang wajib diimani dipercayai itu?

Maka bukankah telah nyata bahawa ghaibnya Zat tuhan dijadikan suatu ujian bagi keimanan seseorang hamba.”

Termenung. Terpegun dan bungkamlah Abdullah Syarafi mendengar huraian yang sangat tepat dari Nabi Musa as itu. Terus meresap ke dalam relung-relung kesedaran jiwanya akan segala kebenaran yang dituturkan oleh Nabi Musa as itu.

Dan dia mendengar lagi huraian-huraian selanjutnya bagi tiga persoalan yang dibawanya.

“adapun kemudian dari itu, sehubungan dengan tiga jenis pertanyaan dari tiga golongan yang telah engkau temui itu, beginilah keterangannya.

Adapun yang ditimbulkan oleh ‘hakikat iman’ seseorang manusia itu, ialah adanya empat macam sifat pada dirinya: dua yang wajib diingati dan dua yang wajib dilupakan.

Maka dua yang wajib diingati ialah jasa-jasa orang terutamanya nikmat Allah terhdap dirinya. Dan kedua, ialah kesalahan-kesalahan dan kejahatan-kejahatan dirinya terhadap orang lain, terutamanya dosa-dosanya terhadap Allah.

Serta dua yang wajib dilupakan, ialah jasa-jasa dan kebaikan dirinya kepada orange lain, termasuklah amal-amal dan ibadatnya kepada Allah.

Serta yang kedua, akan kesalahan-kesalahan dan kejahatan orang terhadap dirinya.

Dari itu, wahai Abdullah Syarafi, adapun orang yang engkau temui menderita di dalam rimba itu sengsara dengan sebab kekejaman-kekejaman dan aniaya orang ke atas dirinya, maka ia telah mengingati-ingai barang yang wajb dilupakan. Dan sebaliknya dia telah melupaka apa yang wajib diingati.

Diingati-ingati kejahatan penyamun yang dialaminya, tetapi ia melupakan jasa-jasa semut yang disuruh Allah untuk menghantarkan makanan ke mulutnya, maka dengan demikian itu dia tidak mempunyai ‘hakikat iman’ dan dari itu tidaklah akan masuk syurga.

Begitu pula tentang perempuan yang engkau temui mengasingkan diri ke tempat yang sunyi itu. ketahuilah bahawa agama itu disyariatkan tuhan kepada ummat manusia, ialah untuk membawaka ajaran dan petunjuk-petunjuk hukum bagi mereka, bagaimana adanya peraturan hubungan dengan Allah dan hubungan antara manusia.

Nyatalah dengan tindakkan mementingkan dirinya meninggalkan rumah tangga, suami dan anak-anak serta masyarakatnya itu, suatu tindakan putus asa, yang engan sendirinya dia telah merosakkan ajaran agamanya sendiri kerana ia telah memutuskan hubungannya dengan manusia.

Padahal, menanggung kesusahan keana perhubungan dengan manusia itu, baik berupa hubungannya dalam melayani kepentingan suami sendiri, anak-anak atau masyarakatnya, adalah yang  demikian itu termasuk ajaran-ajaran agama kepada nmanusia.

 Dan lagi sebabnya tuhan mengharamkan bunuh-membunuh dan peperangan terjadi, ialah kerana akibatnya memusnahkan isi dunia, memutuskan keturunan. Sedangkan tujuan tuhan ialah supaya dunia ini diramaikan dengan manusia.

Maka kalau semua sajalah pendapat segala manusia dengan perempuan itu, yang lelaki tidak hendak beristeri dan yang perempuan tidak pula hendak bersuami lagi, maka tentulah dengan sendirinya, paling lama sesudah satu keturunan manusia, yang akan datang ini, akan putuslah keturunan manusia, mereka akan musnahlah dari permukaan bumi. Dari itu, samalah dosanya dengan membunuh orang ramai.


Lagi pula yang dikihendaki oleh hakikat iman, ialah melupakan jasa-jasa diri, termasuk amalan dan ibadat kepada tuhan. Maka sikap perempuan itu menunjuk-nunjukkan ibadatnya, seakan-akan ia telah berasa cukup mengadap tuhan dengan ibadatnya itu.



#Kisah yg benar mmeberi kesan pada pembaca, main point cerita di atas ialah HAKIKAT IMAN, dua yg perlu diingat dan dua yg perlu dilupakan. (^_^)
suka ana bawa shbt2 lihat or tengok kisah ni dalam sudut yg lain, cuba tengok perjalanan seorang hamba mencari tuhannya dalam kisah ni dengan realiti kehidupan kita seharian..
dalam kisah ni,akhirnya hamba (abdullah syarafi) dapat tahu siapa tuhan yg disembahnya..
begitu juga dlm kehidupan seseorang manusia, jika dy tahu siapa tuhan yg disembahnya nescaya takut utk dy melakukan sebarang dosa atau maksiat, terasa diri sentiasa di awasi, seluruh kehidupan akan merasa aman krn dy tahu ada yg menjaganya..
dlm dirinya betol2 dapat merasakan kewujudan tuhannya..
w/pon xdpt digambarkan dgn mana2 pancaindera, hanya hati yg benar2 meletakkan Allah swt sebagai tuhannya akan merasainya.. SUBHANALLAH!!
kerana apa, terjadi begini?
kerana naluri manusia memang sgt2 perlukan tuhan (ALLAH SWT)...
[peringatan buat diri khususnya, dan jua buat shbt yg dikasihi..]

No comments:

Post a Comment